ZORAN M. MANDIĆ
ZUZANA HOLUBEKOVA
Klub Vojske SCG, novembar-decembar 2004.
Radovi naivnih
slikara, bez obzira o kome autoru je reč, tokom istorijskog hoda svog
učešća u polju poslova i senzacija umetnosti, tradicionalno su ličili na
htonski, gotovo zadovoljavajući sporazum, koji insistira na poetičnim
predikatima sugestija da se naslikaju ljudska bića, predstavnici i
stanovnici flore i faune, kao suvereni delovi prirode. I njene
kosmičke magije.
Naivni slikar uvek ima
potrebu da naslika ono što vidi, ali uz uvažavanje činjenice da se i
njegov pogled temelji na stvaralačkoj individualnosti. I to
onoj, čiji se put ili bolje rečeno, staza vijugavo kreće u horizontu
neposrednog realizma. Kroz koji oni izražavaju svoj naivni
subjektivizam. Spajanjem iskrenosti i istina vlastitog čulnog
opažanja. U izvesnom smislu to je i putanja, ili putovanje, kroz
sopstvena osećanja. Emocionalno kretanje, koje odlikuje radost
otkrivanja i prostodušnost likovnog pripovedanja. Naracija sa vibracijama
sna. Druženje sa predmetima prirode u kojem se naivni slikar manje bavi
njihovim oblicima, a više maštovitom igrom
slikovnosti. Iluzijom, odnosno pitanjem, kako
se: forme, boje, zvukovi i odnosi među njima, mogu
posmatrati, kao svojstva objekata. Kao integritet jedne
zajedničke/nedeljive ”partiture”.
Takvom likovnom
soju/krugu, kao jedna od njenih istaknutijih
reprezenata, nesporno, pripada i Zuzana Holubekova iz malog banatskog
slovačkog sela nadomak Beograda. Iz koga su ponikli
seljaci-slikari: Martin Paluška, Jan Sokol, Nihalo
Bareš, Jan Knjazovic, Martin Joneš ili Zuzana
Halupova. Slikari, koji su za sva vremena upisali svoja dela na mapi
nekadašnje Ju-naive.
Naivno, ili insite
slikartsvo Holubekove krase imaginarni pejsaži banatske
ravnice, osmišljeni dobro orkestriranim govorom vedrog, pa čak i
direktnog, kolorita. Na čijim je poetskim snimcima prvi plan uvek
popunjen aranžmanima različitih figurativnih dešavanja prirode. Cvetnim
bordurama, Panonskom venerom, ili gizdavim gestovima i
grimasama ”belih” i ”crvenih” konja.
Za verovati je da su takve
slike plod potrebe, napora i načina njihovog znatiželjnog autora na koji
se svet saznaje. I misli. Bez robovanja: zakonima, kanonima
i kontima: anatomije, geometrije, proporcije ili perspektive.
Holubekova u svojoj naivi
ističe eksplatantne moći prirode. Metafore njene fiizike i
biologije. Erotiku rada nevidljivog ”baj-pasa” jedinstva Duha i
Tela. Njene Eve i Adami zagovaraju život slovačkog seljaka sa
osavremenjenim likovnim osvrtom na
njegove: običaje, folklor, veru, verovanje i narodne
nošnje. Na ikonografiju jednog dobro očuvanog i u umetničkim kazivanjima
oročenog nacionalnog identiteta. Zato se Zuzana Holubekova s pravom i
označava, kao jedan od najsugestivnijih naslednika i pronosilaca škole
naivnog slikanja iz Kovačice.
Нема коментара:
Постави коментар