ZORAN M.MANDIĆ
LIKOVNA KOLONIJA ZA POŠTOVANJE
Iako, nastala na samom kraju dvadesetog veka, odnosno drugog
milenijuma, Likovna kolonija”KOLUT-MANDIĆ” je uslovima, ne tako
primerenim za umetnost, život i budućnost kulture uopšte, ostvarila
uspeh o kome maštaju mnogi reprezentativni galeristi i kolekcionari. Kod
nas, kao i u svetu. Uspela je da u nepunih pet godina postojanja
osvoji i sabere bogatstvo, koje može da se meri, ravna i takmiči sa
najprestižnijim privatnim fundusima u likovnom polju. Uspela je
zahvaljujući, prevashodno, lucidnosti svog osnivača i vlasnika Milana
Miše Mandić, da bahato vreme likovnih kolonija prepoznatjivih po menzama
lakomih profitera, obeleži duhom i dahom vizije nasleđa. Oslobođenog
od bezlične sabornosti predstavnika takozvanog ”brzog slikanja”. I
slika, koje su porazno nicale u krugu samoograničenih interesa raznih
sponzora i direktora društvenog kapitala. Nastajući, čak i pre svog ”nastanka” u
halaplucima neznanja i hipokrizije njihovih naručioca i finansijera. Bez i
najmanje šanse da opstanu, kao delo, ili zapis stanja i karaktera
savremene umetnosti. Sa svim validnim pretpostavkama i menama preko kojih
se ona legitimiše u svom složenom univerzumu.
Mandić je na
volšeban način, za manje od pola decenije, uspeo, da pod okrilje
svoje kolonije, okupi impozantan broj umetnika. Njih preko sto. Različitih
rukopisa, tehnika i poetika. I sve to bez robovanja unapred
pripremljenim nalozima generacijskih podela. I rejting. Spajajući ih
u zajedničko imaginarno društvo slikara iz: Sombora, Subotice, Novog
Sada, Beograda, Vršca, Slavonskog Broda, Zagreba, Niša, Tivta, Lekskovca, Sremske Mitrovice, Zrenjanina, Vukovara, Osijeka, Bremena, Karlovca, Banatskog Karađorđeva, Smederevske
Palanke, Bezdana, Koluta i dr. A, među kojima su svoje
štafelaje poređali jedan pored drugog: Zdravko Mandić, Dušan Otašević, Ljubomir
Kokotović, Milan Tucović, Dragan Martinović, Sava Stojkov, Janoš
Mesaroš, Dragan Malešević Tapi, Darko Starešina, Ištvan Sajko, Vasa
Dolovački, Tomislav Suhecki, Moma Antonović, Branko Miljuš, Stanko
Rodić, Zoran Stošić Vranjski i mnogi, mnogi drugi. Čitava jedna
međunarodna likovna zajednica. Tako su se pod istom tendom naručenog
druženja našli predstavnici raznih likovnih škola, pravaca i žanrova, koji
su ozbiljnom konceptu njihovog utemeljivača uzvratili odgovornim konkurentnim
slikanjem. Slikama, koje zrače trajanje. U prenosnom i
vrednosnom smislu istovremeno. Kao, svojevrsna senzacija, koja
podstiče na mnoga razmišljanja. Procene. I kritičke refleksije. O
sudbini umetnosti u vremenu, kojim dominiraju elektronski mediji i
distoniraju refleksi epohe kompjutera i intonacija virtuelnog stvaranja.
Mandić je tako među
svojim pažljivo probranim i selektovanim slikarima postao i sam autor. Autor
uspeha, koji je fenomen smisla likovne kolonije, kao manifestacije, vratio
njoj samoj.
Odvajajući njen rad od
takozvanog ”rekreativnog” i ”terapeutskog” slikarstva. Brzog, kao
mekdonaldsova ”brza hrana”. A, time, nadahnjujući još više
i intenzivnije ideju, po kojoj je svaka improvizacija, kao zamena
artefakta, prirodna i osuđena na neuspeh. Otuda i poštovanje za ime i
prezime ove kolonije i njenog idejnog oca.
Нема коментара:
Постави коментар