ZORAN
M. MANDIĆ
STANKO RODIĆ, akvareli
Galerija Doma učenika srednjih škola Sombor, 18-31. oktobar 2004.
MILOZVUČNA POEZIJA AKVARELNE PANONIJE
Mnogi blagoslovi plutaju, i
putuju akvarelima Stanka Rodića. Onako, kako o njima peva Đura
Papharhaji. Sve je njihovo na njima. Na preplanulom ravničarskom
dlanu cvrknut snega. Miris nebeskog inja. Blesak srebrne žudnje u
nevidljivoj alasovoj bradi. Rosa, kao jedini svedok jutarnjeg bluda u
ataru. Kao porotnik znamenja, zlatne ćutnje stogova. Kao
povratna karta za neophode u plavoj nebeskoj travi.
Oko prosto da ne poveruje
koliko boja može. Sme. I odakle toliko snage u njoj i vodi za gestove
svođenja nesvodivosti ikonostasa prirode. Za ruku slikarevu, Rodićevu, da
poslaže i složi toliko pričica. U jedan rasadnik prideva. Fascinacija. Da
bolećivim jezikom imaginacije preskoči dvorište atara. Zamak njegove
biografije. Sva poređenja. Da poleti rekom iznad njenog daha. Stišanog
kao neznanje lično i Ikarovo. Neumornog i među najtvrdoglavijim umorima: srca, vida, ruke, lirike...
U zmijolikosti velikolepne i
mnogoznačne horizontale zajedničke panoske i isterske tajne, Rodićev ”bibliotekar” čita
prizore najnačitanijima, koji ne znaju šta su videli. Ni ono što se
je jerofejevski konkretno ne uliva nušta. Ni u jedno racionalno pamćenje.
Takvi akvareli su retki. Njihova
retkost potiče iz podstaknute metafizičke smislenosti teološkim kruženjem vode
u njihovim bojama. Iako, smisleno i koloristički zatvoreni u sebe, kao
ikone, oni se otvaraju u svakom oku. Leče i neizlečive poglede. I
one najnepoverljivije. Ogrezle u sumnji. Miruju u najburnijim
nemirima, nalik paocima paradnih kočija. A, najviše na
neopisivost panonske reke, koja se nikuda i nikad ne uliva. Kao sunce. Kao
otac i majka. Kao broj među brojevima.
Kako je lepo ispasti iz
sveopšte, naročito likovne, zakonomernosti i teći mimo svega. Lagodno
i opušteno. Onako kako se to milozvučno odvija sa partitura Rodićevih
akvarela.
Нема коментара:
Постави коментар